Perspectiefnota 2021

Betoog perspectiefnota PvdA Wijchen
’t Mozaïek – 9 juli 2020

Goedenavond allemaal,

Voorzitter, niks ten nadele van uw voorgangers, maar laat ik beginnen om te zeggen: ‘wat fijn dat we eindelijk een vrouwelijke burgemeester en voorzitter van de raad hebben. En wat fijn dat we vanavond eindelijk weer eens een fysieke vergadering kunnen organiseren. Voor de inwoners helaas alleen nog via de live-verbinding, maar we zijn weer bij elkaar en daar ben ik blij om!

De behandeling van de kaderbrief of nu de perspectiefnota, is altijd weer een bijzonder moment. We kijken terug naar vorig jaar, we staan stil bij dit jaar en kijken vooruit naar de komende jaren. Dus verleden, heden én toekomst.

Het jaarrekening resultaat ligt in het verleden. Een voor ons doen ongebruikelijk negatief resultaat. Hier is inmiddels voldoende over gesproken, dus wil ik mij vanavond vooral gaan richten op het heden én de toekomst.

Over naar het heden. Voorzitter, ik zal niet de enige zijn die zegt dat we momenteel leven in een bijzondere tijd. Ondanks dat de Coronacrisis in geen énkel verkiezingsprogramma is opgenomen, heeft het college gedurende de gehele crisis bestuurlijk, adequaat en verstandig beleid gevoerd. De uiteindelijke financiële impact en gevolgen zullen pas op een later moment echt duidelijk zijn. Maar ook tijdens de Coronacrisis is Wijchen – Wijchen gebleven! Het college heeft verstandig gehandeld. De Coronacrisis heeft veel Wijchenaren geraakt, door ziekte – verlies van naasten – of economisch onzekere tijden. En de crisis is helaas nog niet voorbij. Wij wensen iedereen dan ook veel sterkte en een goede gezondheid toe!

Langzaam over naar de toekomst. Voor ons ligt een verstandige en realistische perspectiefnota. Wellicht niet het beste moment om grote, nieuwe ambities toe te voegen, want ambities heeft het college al voldoende! Tussen Kasteel en Wijchens Meer, Hart van Zuid, een eventueel draagvlakonderzoek naar bestuurlijke fusie met Druten tot aan de  Duurzaamheidsambities en dergelijke aan toe.

Voor onze duurzaamheidsambities zullen we ook in financieel onzekere tijden moeten blijven vechten. Het college heeft flinke stappen gezet op het gebied van duurzaamheid. Niet voor niets staat bij elk project duurzaamheid prominent op de agenda.

We nemen grote stappen om de tekorten op het gebied van WMO en Jeugd terug te dringen. Top-prioriteit voor de raad en het college. Maar ook extra reden voor PvdA Wijchen om te blijven vechten voor de mensen in de samenleving die de gemeentelijke overheid kei hard nodig hebben!

Toch hebben wij vanavond een viertal moties:

In 2018 heeft de raad een amendement van PvdA, Kernachtig en CDA aangenomen voor het opstellen van een natuurbeleidsplan. Dit plan had vorig jaar klaar moeten zijn, maar is nu door diverse omstandigheden nog niet klaar. Het natuurbeleidsplan is belangrijk voor behoud en uitbreiding van natuurwaarden en biodiversiteit. Maar ook voor het op natuurlijke wijze tegengaan van de ganzenoverlast en natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups. Aangezien de raad pas na de zomer het natuurbeleidsplan kan behandelen willen we voldoende ruimte, qua tijd en middelen hebben, om de juiste maatregelen op te kunnen nemen in de begroting voor 2021. Deze motie dienen we in met Kernachtig, D66 en het CDA.
MOTIE IS AANGENOMEN!

De tweede motie: Arbeidsmigranten houden onze lokale, regionale en landelijke economie draaiende. Op diverse momenten zijn de woon-, werk- en leefomstandigheden van arbeidsmigranten negatief in het nieuws gekomen. Wij weten dat diverse grotere Wijchense ondernemers ook mede afhankelijk zijn van hardwerkende arbeidsmigranten. We hebben op dit moment nauwelijks zicht op de Wijchense arbeidsmigranten, dus woonachtig of werkzaam in Wijchen. Wij zouden de stand van zaken graag in kaart willen laten brengen, zodat we op basis van feiten kunnen beslissen. Met andere woorden gaat het goed? Of is er reden om in actie te komen? Deze motie dienen we in met D66.
MOTIE IS AANGENOMEN!

De derde motie. Samen met D66 dienen we de motie van D66 in om tot een gedragscode tegen discriminatie te komen. De aanpak van discriminatie heeft nu een wereldwijde aandacht. Daarom moeten we het momentum benutten; en dus nu doorpakken. Eigenlijk zouden we nog liever spreken van een gedragscode “vóór gelijkheid” in plaats van een gedragscode tégen discriminatie.
MOTIE IS AANGENOMEN!

De vierde motie. De financiële situatie van de gemeente heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van bijzonder gezond, naar gewoon gezond. De huidige werkwijze van sparen via reserves en voorzieningen paste heel goed bij de bijzonder gezonde situatie. Veel gemeentes doen dit echter anders. Door diverse ontwikkelingen is de druk op de algemene reserve toegenomen. Er kan een onderscheid worden gemaakt tussen noodzakelijke (must-have) reserves (bijv. riool) en wenselijke (nice-to-have) reserves. Wij vragen ons af of onze manier van sparen nog past bij de huidige financiële omstandigheden. Deze motie dienen we in met Kernachtig en VVD.
MOTIE IS AANGENOMEN!

Dan wil ik nogmaals de inspreekster bedanken. We begrijpen uw betoog over de stijging van de toeristenbelasting. We moeten daar zeker verder over spreken, maar lijkt mij niet verstandig om dat vanavond te doen. Daarom wil ik het college vragen om ons te informeren over de geschetste effecten. En wellicht of we de maatregelen kunnen dempen of getrapt kunnen invoeren.

Voorzitter dit waren onze moties. Ik wil nog kort even terug naar het heden. Als mensen mij vragen waarom ik in de politiek ben gegaan en waarom ik het nog leuk vind…dan geef ik steevast hetzelfde antwoord. Ik wil me inspannen voor de lokale gemeenschap en in het bijzonder voor de mensen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken. En ik voeg daar dan aan toe dat ik het mooi vind dat we in Wijchen met alle partijen samen streven om Wijchen nog mooier te maken. Maar hier zit tevens ook de uitdaging. Ik ga uiteraard niet over de aanpak van andere partijen. Het is voor mij voor de hand liggend dat iedere partij scherp en kritisch dient te zijn. Kritisch en scherp zijn is goed, maar dat is iets anders dan argwanend en wantrouwend zijn. In deze onzekere tijden moeten we als politiek vooral samen aan de slag. PvdA Wijchen zou het fijn vinden als daar de focus op wordt gelegd, zodat we weer samen aan de slag gaan. Samen scherp én kritisch zijn…maar wel opbouwend!

Voorzitter, we hebben vertrouwen in de toekomst en ook in het geschetste perspectief. Uiteraard blijft er altijd werk aan de winkel, maar dat is bij uw college in goede handen