Tegenbegroting ingediend tijdens debegrotingsvergadering op 9 november 2023

14 november 2023

PvdA, D66 en Groenlinks kwamen met een socialere en duurzamere tegenbegroting, een alternatieve begroting, die laat zienwat er nog meer mogelijk is in de Gemeente Wijchen, als je andere keuzes maakt. Als je andere keuzes durft te maken.

Waarin maken we andere keuzes?

We gaan voor forse investeringen in het armoedebeleid, waar de kindregeling een van de belangrijkste is. Deze wordt al jaren niet geindexeerd, wat met de oplopende inflatie voor financiele moeilijkheden zorgt bij meerdere gezinnen. We vragen opnieuw om gratis toegang tot de peuterspeelzaal voor de jongste kinderen. We verruimen de toelatingseisen van de Bijzondere Bijstand. Door deze te versoepelen kunnen meer mensen een steuntje in de rug krijgen vanuit de gemeente. We maken bijverdienen in de bijstand mogelijk zonder dat je gekort wordt op je uitkering. Hier zijn landelijk regels voor in de maak, die regels gaan we volgen! We willen het vertrouwen in uitkeringsgerechtigden herstellen. We vragen om een pilot met basisbanen, zodat iedereen mee kan doen. We vragen opnieuw om flexwoningen voor starters en inwoners, die met spoed andere woonruimte nodig hebben.We gaan een subsidie op het gasloos maken van huizen aanbieden. We gaan een subsidie aanbieden voor het afkoppelen van regenpijpen, zodat het regenwater niet langer de grond inloopt, maar bewaard kan worden voor droge periodes in de zomer.