Géén horeca, géén commercie, maar er is wél ruimte!

6 oktober 2019

Waar staat de PvdA?
“Géén horeca, géén commercie, maar er is wél ruimte!”

De laatste weken hebben we regelmatig gehoord: “Waar staat de PvdA als het gaat over bebouwing van de meeroever? We horen jullie niet!”. We waren bezig met luisteren, het was te vroeg voor een hard standpunt. We hebben goed geluisterd naar alle argumenten van zowel het “Nee-kamp” als de argumenten van het “Ja-kamp”. Het Ja-kamp wil “plan A” en het nee-kamp wil geen bebouwing aan de oever. Ook binnen de fractie zijn er verschillende meningen en standpunten omdat we ons allemaal beseffen hoe belangrijk “Tussen Kasteel en Wijchens Meer” is voor de toekomst van ons centrum.

PvdA Wijchen is duidelijk over een aantal zaken. We willen géén horeca en géén commerciële bebouwing op de meeroever! Maar daarmee zitten wij niet in het “nee-kamp”. Tijdens de commissievergadering willen wij een aantal argumenten over de bühne (van ’t Mozaïek) brengen.  We hebben begrepen dat de plannenmakers behoefte hebben aan een “trekker” aan beide kanten van het plangebied. Met het kasteel aan de ene kant en een andere trekker aan de kant van het meer. Voor PvdA Wijchen is bebouwing geen absolute showstopper.

We willen de commissievergadering daadwerkelijk gebruiken voor meningsvorming en hopen dat beide kampen niet volledig met de hakken in het zand zitten. Onze input:

– PvdA Wijchen wil géén horeca en géén commercie op de meeroever. Máár er is ruimte!

– We zouden ruimte kunnen bieden aan cultuur, historie en educatie. Zonder deze nu al concreet door ons te laten invullen (met of zonder gebouw).

– We denken dat de eventuele bebouwing verder van de oever kan worden gerealiseerd. Bijvoorbeeld aan de andere kant van de meerdreef óf door de as van de meerdreef te verleggen. Dat laatste kan ook voordelen bieden voor de logistieke maatregelen die nodig zijn.

– We willen maximaal één mogelijk bouwblok aan het meer, in plaats van de huidige twee.

– Wat ons betreft wordt bij de plannen op z’n minst de grote kastanjeboom gespaard.

Zou een plan B een oplossing kunnen bieden voor het Ja-kamp én het Nee-kamp? Hoe mooi zou het zijn om “Tussen Kasteel en Wijchens Meer” met een breed draagvlak in de samenleving én de politiek te kunnen vaststellen. Wij denken na het beluisteren van alle argumenten en kanttekeningen dat er ruimte is voor “een beter plan B”.

Maandagavond om 19.30 uur vindt de commissievergadering plaats in ’t Mozaïek.