Ieder kind een eerlijke kans

Door Henk van Haeften op 27 januari 2021

Afgelopen jaren hebben we alles op alles gezet om de armoede te bestrijden. Juist in crisistijd was het nodig om arme mensen een steuntje in de rug te geven. Dat was moeilijk maar wel noodzakelijk.

In het regeerakkoord van 2012 hebben we 100 miljoen extra voor armoedebestrijding vrijgemaakt, en vanaf dit jaar nogmaals 100 miljoen (structureel, dus elk jaar weer) voor het Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds, Stichting Jarige Job, Stichting Leergeld en het Nationaal Fonds Kinderhulp. Zo krijgen alle kinderen die steun nodig hebben een extraatje voor schoolspullen, een schoolreisje, muziekles, het lidmaatschap van een sportvereniging of een bezoek aan het theater. Omdat alle kinderen een eerlijke kans verdienen.

Maar we moeten meer doen, want de armoede is hardnekkig in Nederland. Komende jaren willen we 100 miljoen extra investeren in armoedebestrijding, de bijstand met 100 miljoen verhogen en de kinderbijslag met 200 miljoen. Dat betekent concreet dat de bijstand met (gemiddeld) ruim 200 euro per jaar omhoog gaat en de kinderbijslag (gemiddeld) ruim 100 euro per jaar omhoog gaat.

Ook krijgen gemeenten extra geld om arme mensen te helpen. En extra geld voor sport en spel worden uitgetrokken en kunnen gezinnen met schuldenproblemen beter worden geholpen.

Henk van Haeften

Henk van Haeften (06-07-1950) woont en werkt sinds 1973 in Wijchen. Henk is getrouwd en heeft twee kinderen en vier kleinkinderen. Na actieve managementjaren in het Wijchens onderwijs was hij ook werkzaam als coördinator kunst- en cultuureducatie voor de basisscholen in de Gemeenten Wijchen en Beuningen. In deze functie is hij ook betrokken geweest bij

Meer over Henk van Haeften