Perspectiefnota: Maak de verschillen kleiner

10 augustus 2022

Wethouder Gerrits liet in de Wegwijs het volgende optekenen:

Wijchen houdt ook ­ financieel koers  De gemeente Wijchen heeft haar financiën nog steeds goed op orde. Dat is een felicitatie waard voor het college, de ambtenaren en ons allen.

De afgelopen 6 jaar hebben we gemiddeld 1,5 miljoen per jaar over gehouden. Geld overhouden is dus geen incident. We houden structureel geld over dat we in moeten zetten om Wijchen eerlijker en socialer te maken. Dit is geld waar wij(de raad) over beslissen, en dat we willen inzetten ten behoeve van de inwoners van Wijchen.

De wethouder noemt financiële onzekerheden voor de toekomst. Lange termijn effecten zoals de corona crisis en de vluchtelingenstroom uit Oekraïne. Verder noemt de wethouder in het artikel uitdagingen waarvoor we staan op het gebied van: woningbouwopgave, het klimaat, bereikbaarheid en werkgelegenheid. Voorzitter ik ben het eens met de wethouder dat de toekomst met grote onzekerheden gepaard gaat. Ook logisch om reserves te willen hebben, maar jaarlijks 1,5 miljoen hier op bij te boeken is ongewenst als er zinvolle bestedingen zijn.

Voor veel mensen is onzekerheid nl. niet iets dat zich in de toekomst afspeelt, maar in het heden. We zien al jaren een groeiende tweedeling in onze samenleving, met als gevolg dat gezinnen met een kleine portemonnee moeite hebben om hun primaire behoeften te realiseren en in het ergste geval onzeker zijn over de vraag of zij het redden tot het einde van de maand. We weten als overheid een grote groep in onze samenleving niet meer te bereiken!

Fantastisch dat we een financieel gezonde gemeente zijn. Maar dat geeft ook verplichtingen. We kunnen nu iets aan de tweedeling in de samenleving doen en WIJCHEN een stukje eerlijker maken. Toekomstige onzekerheid mag geen reden zijn om onze ogen te sluiten voor de onzekerheden waar grote groepen nu al mee te maken hebben.

De gezinnen met de kleine portemonnee hebben niet de luxe om op de woningmarkt mee te dingen naar een betaalbare woning, zich druk te maken over zonnepanelen en ons klimaat. We hebben het hier over overleven. De eindjes aan elkaar knopen. Er zijn in Wijchen zo’n 600 kinderen – ik herhaal: 600 kinderen – die in armoede opgroeien en die niet meekunnen op een schoolreisje om dat de ouders de vrijwillige ouderbijdrage niet kunnen betalen.

Dat wij groepen mensen die hulp nodig hebben onvoldoende bereiken staat vast. Een mooi voorbeeld om de gevolgen van zulk overheidsfalen in beeld te brengen, deel ik met u. Ik was bij mijn moeder op bezoek, 95 jaar. Wij als familie maken afspraken dat er de mantelzorg is die ze nodig heeft. Gelukkig is ze gezegend met 6 sympathieke kinderen en een zwart schaap en een heel leger klein -en achterklein kinderen. Die middag kwam de buurvrouw op bezoek. Ze is in de tachtig en kreunde en steunde bij het gaan zitten. Ze vertelde dat ze de laatste behandeling van de fysiotherapeut had gehad, maar de klachten waren niet verholpen. Haar zorgverzekering vergoede slechts 8 behandelingen en die waren verbruikt. Ze kon geen extra behandelingen betalen want met alleen een AOW van €1200,- kan dat er niet af.  De buurvrouw wilde in gesprek gaan met de fysiotherapeut om extra behandelingen te verrekenen met het vakantiegeld. Dit vond ze wel jammer want van het vakantiegeld wild ze eigenlijk een bed kopen. Ze dacht dat haar rugklachten te maken had met haar oude bed. Ik vroeg aan haar of ze de energietoeslag van €800,- al had aangevraagd. Ze keek me aan of ze het in Keulen hoorde donderen. Ze beantwoorde mijn vraag met een aantal vragen: Wat is dat? Heb ik daar recht op? Hoe werkt dat? Kortom, deze vrouw weet de  gemeentelijke regelingen niet te bereiken.  En de gemeente weet deze vrouw niet te bereiken.

Dit geldt voor vele mensen die recht hebben op ondersteuning. Denk aan bijzondere bijstand,  de kindregeling en de de zzp ér in coronatijd. Inwoners die een beroep kunnen doen op de WMO of Jeugdzorg.

We hebben vele regelingen (pleisters) in Wijchen om deze doelgroep te ondersteunen. Denk aan de kindregeling, bijzondere bijstand, energietoeslag, mbo studentenfonds. Voorzitter, deze regelingen hebben twee dingen gemeen.

• Het zijn noodzakelijke regelingen voor gezinnen met een kleine portemonnee
  • Voor de mensen die er recht op hebben, en die de ondersteuning nodig hebben wordt 30-40% van de gezinnen niet bereikt.

Daarom komt de PvdA met een motie “Pleisters zijn er om te plakken”. We hebben pleisters om de armoede te verzachten, laten we die dan ook gebruiken. Laten we samenhang maken tussen de pleisters en pro-actief de regelingen aanbieden aan diegenen die dit keihard nodig hebben om hun achterstand kleiner te maken en nieuwe generaties eerlijkere kansen te geven.

Daarom komt de PvdA met de motie: Tegengaan NIET- gebruik van voorzieningen en toeslagen

Voorzitter, een tweede punt. Het college noemt ook de lange termijn effecten van corona als onzekerheid. Ik wil graag terugkijken op de coronatijd. Wat hebben we ervan geleerd? Welke problemen in onze samenleving werden uitvergroot? Jongeren die niet naar school of vrienden konden werden ongelukkig. Eenzaamheid was al een groot probleem vóór corona, maar is door de vele lockdowns verder aangewakkerd.

Ik ben nog opgegroeid met een opa die bij mij familie inwoonde. Buren kenden elkaar en ontmoetten elkaar. Eénzaamheid, individualisme is onze samenleving ingeslopen en door de pandemie verergerd. De strijd tegen eenzaamheid is er één van de lange adem van kleine stappen die we samen moeten zetten. Er ligt voor ons een taak om eenzaamheid tegen te gaan.

Hoe kunnen we ontmoeten stimuleren? Dit doen we door het faciliteren ontmoetingsplaatsen. Denk aan het ontmoetingscentra van de Villa in het centrum van Wijchen, de wijkcentra en  ’t Kompas Café-Restaurant Ontmoeting en activiteiten voor bewoners Woonservicegebied Hof van de Elst en alle buurtbewoners. Een groep bewoners is actief met  een burgerinitiatief om een Creatief Centrum in Wijchen te realiseren.

Een andere kleine stap tegen éénzaamheid is het hebben van een huisdier. Een hond is voor veel mensen een aanvulling op hun geluksgevoel. De hond wordt dagelijks een aantal keren uitgelaten.  Een fysieke inspanning voor het baasje maar vooral een sociale bezigheid. Honden en baasjes ontmoeten elkaar op straat. En de hondenbezitter wordt vrolijk welkom geheten als  hij alleen thuis komt.

Hondenbelasting is geen stimulans voor de aanschaf van een hond. Het is een belasting die in vele gemeenten al is afgeschaft en in veel gemeenten onderwerp van discussie is. Zelfs in de tweede kamer is er een meerderheid voor de afschaffing  van hondenbelasting: Enkele argumenten voor het kritisch bekijken van de hondenbelasting zijn:

• Grote verschillen qua hoogte van hondenbelasting per gemeente.
  • Voor katten hoef je ook geen belasting te betalen
  • Handhaving is complex en handhavers kunnen we inzetten op dringende zaken

Kortom we roepen het college op om met een kosten/baten analyse te komen voor de begrotingsbehandeling van 2023, gericht op het afschaffen van hondenbelasting

Voorzitter, een derde punt tot slot. Voor de PvdA Wijchen is duurzaamheid een belangrijk item. De PvdA vindt dat Wijchen zijn verantwoording moet nemen om de aarde op een fatsoenlijke manier achter te laten voor onze kinderen -en kleinkinderen. Dit betekent dat we ernaar streven in 2040 klimaat neutraal te zijn.

We moeten van de fossiele brandstoffen af. We moeten van de olie, gas en kolen af en we moeten van Poetin af. De PvdA Wijchen is voor wind -en zonne-energie en dit moet op de juiste plaatsen worden georganiseerd. We moeten meters maken om de doelstellingen in 2040 te realiseren. Het college heeft 2040 los gelaten en dat betreuren wij zeer. We moeten vasthouden aan de stikstofreductie in Nederland om onze natuur te redden. De PvdA vindt dat we in gesprek moeten met alle vervuilers en niet alleen met de boeren.

De wetgeving is duidelijk, bedrijven in het MKB zijn verplicht om maatregelen te nemen om energie te besparen die in vijf jaar terug te verdienen zijn. Het is aan ons om deze wetgeving te handhaven.

Wij steunen realistische moties die als doel hebben om te bezuinigen op energieverbruik en af te komen van fossiele brandstoffen.

Onze bijzondere aandacht gaat naar initiatieven die de inwoner met de kleine portemonnee kan stimuleren om mee te doen. Denk aan de  aan de volgende moties:

• Tegemoetkoming overstap naar elektrisch koken
  • Klimaatadaptatie subsidie

Tot slot

Samen maken we de verschillen kleiner! Er is nog veel werk aan de winkel. De PvdA wil constructief meedenken en we ondersteunen moties op basis van onze eigen idealen.